תחקיר "ידיעות אחרונות" במוסף ממון מיום 13-2-2015

"ידיעות אחרונות" ביצע תחקיר צרכנות לקראת "יום האהבה" בנושא משלוחי פרחים. העיתון בדק את האתרים המובילים בתחום בישראל, ומהתחקיר עלו הנתונים הבאים:

  באליזר ZER4U 1800flow פרחי-חן
תמורה להשקעה 100%
 67%
 44%
43%
 מה שרואים זה מה שמקבלים כן  בערך לא לא
 טריות, איכות מצוין  טוב מאד
גרוע  גרוע
אישור מסירה עם תמונה כן לא לא לא
 ציון ל: נראות, איכות ומחיר  9  7.5  7  6

 

להלן סיכום חוות דעתו של מנכ"ל איגוד מגדלי הפרחים על משלוח הפרחים של באליזר:

חוות דעת מומחה על זר הפרחים של באליזר

 

 תחקיר "ידיעות אחרונות" – מוסף "ממון שישי" מיום 13.2.2015

דבר אליי בשקלים
כשאנחנו קונים פרחים במטרה לשמח בני זוג, בני משפחה, חברים ועמיתים, אנחנו בדרך כלל "לקוחות שבויים" שלא רואים את המוצר הסופי, בין אם מזמינים בטלפון, באינטרנט, או אפילו ניגשים לחנות הפרחים. הנמענים לא יתקשרו לומר שקיבלו זר עם פרחים נבולים, ורק יודו לכם על "יופי של פרחים". רק אם זר מגיע הביתה, כי נשלח לבני זוג או משפחה קרובה, תוכלו לזהות אם הוא נראה כמו מה שהובטח לכם.

אבל בעיה לא פחות קשה היא שבדרך מהחקלאי למקבלי הזר, מחירו תופח במאות אחוזים. "בפירות וירקות, כשמוצאים פער של 100% בין מחיר הצרכן ומחיר החקלאי כולם צועקים, אבל מה שקורה שם הוא כלום לעומת הפערים בפרחים", אומר חיים חדד, מנכ"ל איגוד מגדלי הפרחים. "הירקות והפירות נתפסים כמזון וצריכתם גבוהה, ואילו פרחים נחשבים למותרות, וקיימת תחושה שבתחום הזה, השמיים הם הגבול".

בזרים שהזמנו בבדיקה שיזמנו לקראת "ולנטיינ'ס דיי", ראינו פערים של עד פי 5 בין מה שמקבל החקלאי, למחיר לצרכן הרוכש באינטרנט – בלי להביא בחשבון את דמי המשלוח. בשטח הפערים יכולים להיות גדולים אף יותר.

אז נכון, הצרכן לא יכול לשלם את אותו סכום שמועבר לחקלאי עבור הפרחים, שכן בדרך כלל הם "עוברים ידיים" עד שהם מגיעים לחנות או לאתר. "לחקלאי לא נוח לעבוד ישירות עם חנויות הפרחים, ולפעמים הסחורה עוברת דרך שני סיטונאים, מה שמכפיל את המחירים ויותר", אומר יעקב אמידי, בעלי החנות "פרחי חן" ברמת־גן. מגדל גדול שעימו שוחחנו מסכים. "אין ספק שלסיטונאים ולמפיצים יש תרומה משמעותית למחירים", הוא אומר, "הסוכנים גוזרים קופונים. חנות צריכה מחזורים גדולים כדי להתעסק ישירות עם החקלאים".

יריב שוהם, בעל שתי חנויות פרחים ואתר אינטרנט, אומר כי המכפלה ההוגנת היא פי 2.5. לדבריו, "אם חנות קנתה פרח בשקל אחד, עליה למכור אותו ב־2.5 שקלים, מקסימום ב־3, אם היא רוצה להרוויח ממש טוב. מחיר כזה מגלם את אלמנט הבלאי והמשכורות לעובדים, ומשאיר רווח גולמי של 50%.

איתן צעירי, בעל חנות "פרחי צעירי" בשוק הכרמל בתל־אביב, מסכים עם נוסחה של הכפלה פי 3, לפי תחשיב של "שליש לעלות הסחורה, שליש לעלויות שכר דירה וכוח אדם, ושליש לרווח". הוא, לטענתו, מסתפק במכפלה של פי 2, בזכות קנייה ישירות מחקלאים, מחזורים גדולים ומקצועיות. לדבריו, "חנויות שנמצאות בקניונים גובות הרבה יותר מכך, גם כי יש להן הוצאות גדולות יותר. צעירי מוסיף כי יש הרבה חוסר מקצועיות בענף – "עובדה שחנויות פרחים רבות נסגרות אף שהן מקפיצות מחירים ב־400% בהשוואה לעלויות חומר הגלם".

חדד מעריך שאם פער התיווך בין החקלאי והצרכן ירד, צריכת הפרחים תגדל, במדינה שנחשבת למעצמה בינלאומית בתחום. בכל שנה גדלים בישראל מיליארד פרחים, אך כיום, רובם המוחלט מופנה (88%) ליצוא. לדברי חדד, בשוק המקומי מוכרים לנו לא פעם פרחים שהיו נפסלים ליצוא.

השינוי, הוא מקווה, יגיע מחנויות הדיסקאונט. "אם רמי לוי לדוגמה, יקים בסניפי רשת השיווק שלו מחלקות פרחים אגרסיביות במחיר אטרקטיבי, תראי מה יקרה לצריכה ולשוק", הוא אומר.

כך בדקנו
הזמנו זרים מ־5 אתרי מכירת פרחים פופולריים. בכל המקרים בחרנו לפי תמונה בזר בגודל סטנדרטי, וב־4 מהמקרים, המוקדנים ניסו לשכנע אותנו להזמין זר גדול יותר. הזרים הוזמנו ביום ראשון השבוע, והגיעו בשני בצהריים, כפי שנקבע מראש.

חיים חדד – מנכ"ל איגוד מגדלי הפרחים בישראל וחקלאי ותיק שנחשב מומחה בתחום – בחן כל זר כדי להעריך את יופיו ואיכותו. הוא פירק כל זר לפרחים, שרכים וירק, והעריך אותם בנפרד. אחר כך העריך את המחיר שמקבל החקלאי לכל יחידה ללא מע"מ. מדובר בהערכה מקצועית על פי המחירים המקובלים בשבוע הבדיקה – שהיו גבוהים יחסית בגלל הקרבה ל"וולנטיינ'ס דיי", שדוחף את המחירים מעלה עד ל־40%. יצוין כי המחיר שמקבל החקלאי לכל סוג פרח או שרך משתנה לפי איכותו.

ובמקום הראשון עם מדליית זהב – באליזר משלוחי פרחים
ממצאי המומחה:
הבטחות מול מציאות: הזר שהגיע תאם את הצילום באינטרנט, גם בנראות וגם בהבטחה לפרחים וירק איכותיים.
דבר המומחה: קיבלנו את הזר הגבוה ביותר: 65-60 ס"מ. כל מה שהבטיחו נמצא. השילוב בין הלבן, הירוק והסגול יפה. הוורדים איכותיים, יפים ומלאים. זהו זר שיחזיק מעמד בבית יותר מכל הזרים שבדקנו. ענפי השרך והירק יפים.
בשורה התחתונה: תמורה מלאה לאגרה.
הציון: 9

איך לבחור פרחים?
חדד גם הרכיב עבורנו רשימת טיפים, למי שרוצים לשמח, אחרים או את עצמם, בזר מלבלב, ומזמינים אחד כזה בחנות או באינטרנט.

1. בדקו מהו גובה הפרחים ומה גודל הפקעת. הפער בוורדים, לדוגמה, בין פרח קצר עם פקעת קטנה ופרח ארוך עם פקעת גדולה, הוא פי 3 ויותר במחיר היסוד. תמורת ורד נמוך עם ראש (פקעת) קטן מקבל החקלאי 0.6־1.5 שקלים, לעומת 2־5 שקלים לגבוה עם הראש הגדול.
2. דרשו מהחנות לשלוח את הזר או סידור הפרחים עם שקית של חומר משמר שמכיל מים וכלור, שעשוי להאריך את חייו ב־3־4 ימים לפחות. בבית ניתן אמנם להוסיף למים חצי כפית אקונומיקה, אבל החומר המקצועי יעיל יותר.
3. אם הזר כולל כמה סוגי פרחים, דרשו פירוט כמה פרחים יוכנסו מכל סוג. ככל שפרח הוא זול יותר הרווח עליו גדל, ולחנויות ואתרים יש נטייה להכניס יותר יחידות ממנו – ולהפחית בפרחים היקרים שהרווח עליהם נמוך, כמו ורדים, גרברות, שושן צחור וצבעונים. התופעה נפוצה במיוחד בתקופות לחץ כמו ערבי חגים או ולנטיינ'ס.
4. הפרש של 10 ס"מ באורך הפרח פירושו הפרש של 20% במחיר. 30־40 ס"מ אורך נחשב לנמוך וירוד באיכות, ו־45 ס"מ הוא גבולי. פרח מתחיל להיות איכותי באורך 50 ס"מ, ומתחת לכך ייפסל ליצוא. מעל 60 ס"מ אורך נחשב הפרח גבוה ואיכותי במיוחד.
5. בפרחים ענפיים קצרים, כמו בפרחי שעווה אך לא רק, יש נטייה לחנויות הפרחים לפצל ענף אחד לשניים. כך "עוקצים" אתכם פעמיים: אתם גם משלמים תעריף גבוה עבור פרח ירוד, וגם משלמים על ענף אחד מחיר של שניים.
6. אל תתביישו לשאול אילו סוגי ירק יהיו בזר. לחנויות ולאתרי אינטרנט יש חולשה ל"נפח" את הזר בירק זול, כמו ממשפחת האקליפטוס, על פני ירק מרשים יותר כמו פעמונית.

הערכת מומחה על באליזר

חוות דעת מומחה על זר הפרחים של זר פור יו

חוות דעת מומחה על זר הפרחים של פרחי חן

 1800flowers